Załącznik do Decyzji Nr 32/2023 Dziekana WS Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu w Siedlcach 1. Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia na Wydziale Nauk Społecznych UwS stanowi uzupełnienie i uszczegółowienie Wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia przyjętego Uchwałą Senatu Nr 133/2023 UPH w Siedlcach z dnia 24 maja 2023 roku. 2. Zasadniczym celem systemu jest ewaluacja procesu kształcenia zmierzająca do wyznaczania kierunków jego rozwoju, w tym przede wszystkim doskonalenia jakości kształcenia na wszystkich kierunkach, poziomach i formach studiów. Doskonalenie jakości kształcenia rozumiane jest jako proces dążenia do osiągania przez wszystkich odbiorców oferty dydaktycznej Wydziału, możliwie najwyższych rezultatów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, adekwatnych do aktualnych osiągnięć nauki i warunków społeczno-ekonomicznych. 3. Do celów szczegółowych wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia na Wydziale Nauk Społecznych należą: a) dostosowanie wszystkich obszarów procesu kształcenia do wymogów wynikających z obowiązujących przepisów prawa, b) utrzymania wysokiej jakości i konkurencyjności studiów, c) wprowadzanie oraz stosowanie procedur i mechanizmów służących ustawicznemu doskonaleniu jakości kształcenia. 4. Doskonalenie jakości kształcenia jest procesem cyklicznym, na który składają się następujące rodzaje działań: a) monitorowanie procesu kształcenia i obsługi studentów, b) analiza wyników monitoringu, c) planowanie i wdrażanie działań doskonalących lub/i naprawczych. 5. Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia na Wydziale Nauk Społecznych podlega stałej ewaluacji i zmianom, stosownie do potrzeb wynikających z uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych. Zasady i procedury systemu są aktualizowane i modyfikowane decyzjami Dziekana WS. 6. Realizacja poszczególnych procedur i działań składających się na wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia dokonywana jest przez następujące podmioty: a) Dziekan Wydziału i Prodziekani, b) Dyrektorzy Instytutów, c) wydziałowy zespół ds. jakości kształcenia, d) instytutowe zespoły ds. studiów, e) instytutowe zespoły ds. monitorowania i weryfikacji efektów uczenia się, f) instytutowe zespoły ds. monitorowania jakości procesu dyplomowania, g) kierownicy studiów podyplomowych. | |||
---|---|---|---|
Obszary systemu zapewniania jakości kształcenia |
Odpowiedzialność |
Obowiązujące procedury |
Dokumenty służące monitorowaniu i podejmowaniu działań naprawczych lub/i doskonalących |
Uruchamianie nowej oferty studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów jednolitych magisterskich, studiów podyplomowych i innych form kształcenia |
|||
1) Opracowanie wniosku o uruchomienie kierunku studiów, studiów podyplomowych lub innej formy kształcenia |
Zespół powołany decyzją Dyrektora Instytutu |
Wzór wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów (określony przez Polską Komisję Akredytacyjną)
|
- |
2) Skierowanie wniosku do Dziekana WS |
Dyrektor Instytutu |
||
3) Skierowanie wniosku do opinii wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia |
Dziekan Wydziału |
||
4) Skierowanie wniosku do Prorektora ds. studiów |
Dziekan Wydziału |
||
Wprowadzanie zmian w programach studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów jednolitych magisterskich, studiów podyplomowych i innych form kształcenia |
|||
1) Opracowanie wniosku o wprowadzenie zmian w programie studiów, studiów podyplomowych lub innej formy kształcenia |
Instytutowy zespół ds. programów studiów |
- |
|
2) Skierowanie wniosku do Dziekana WS |
Dyrektor Instytutu |
||
3) Skierowanie wniosku do opinii wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia |
Dziekan Wydziału |
||
4) Skierowanie wniosku do Prorektora ds. studiów |
Dziekan Wydziału |
||
Realizacja programów studiów |
|||
1) Powierzanie zajęć dydaktycznych adekwatnie do kwalifikacji nauczycieli akademickich, prowadzonych przez nich badań naukowych w dyscyplinie/dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, doświadczeń w zakresie prowadzenia określonych modułów/przedmiotów, pozauczelnianego doświadczenia zawodowego, z uwzględnieniem oceny nauczyciela w ankietowym badaniu jakości zajęć dydaktycznych |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
Karty indywidualnych obciążeń dydaktycznych |
2) Wyznaczanie godzin konsultacji nauczycieli akademickich |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
3) Realizacja programów studiów zgodnie z zatwierdzonymi rozkładami zajęć i terminarzami zjazdów na studiach niestacjonarnych |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
|
4) Dążenie do wysokiej jakości praktyk zawodowych, zapewniającej osiąganie przyjętych dla praktyk efektów uczenia się |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z opiekunami kierunkowych praktyk zawodowych i nauczycielskich praktyk zawodowych |
Zarządzenie Rektora w sprawie organizacji praktyk zawodowych studentów UPH |
Sprawozdania opiekunów praktyk zawodowych kierunkowych i praktyk zawodowych nauczycielskich Sprawozdania wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z przebiegu praktyk zawodowych kierunkowych i praktyk zawodowych nauczycielskich |
5) Dążenie do wysokiej jakości procesu dyplomowania |
Dziekan Wydziału Dyrektorzy Instytutów we współpracy z zespołami ds. monitorowania jakości procesu dyplomowania |
Raporty zespołów instytutowych z wyników monitorowania jakości procesu dyplomowania na kierunku studiów w danym roku akademickim Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z monitorowania jakości procesu dyplomowania na Wydziale Nauk Społecznych w danym roku akademickim |
|
6) Monitorowanie problemów zaliczenia semestru studiów (warunkowe zaliczenia semestru studiów, skreślenia z listy studentów, przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej) |
Dyrektorzy Instytutów Wydziałowy zespół ds. jakości kształcenia |
- |
Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z analizy problemów zaliczenia semestrów studiów |
Monitorowanie i weryfikacja osiągania przyjętych dla kierunków studiów efektów uczenia się |
|||
1) Weryfikacja osiągania przyjętych dla kierunków studiów efektów uczenia się |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. monitorowania i weryfikacji efektów uczenia się |
|
Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z monitorowania i weryfikacji osiągania efektów uczenia się przyjętych dla kierunków studiów prowadzonych na Wydziale Nauk Społecznych |
2) Monitorowanie weryfikacji stopnia osiągania przyjętych dla kierunków studiów efektów uczenia się (na podstawie analizy wybranych prac etapowych, zaliczeniowych i egzaminacyjnych) |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. monitorowania i weryfikacji efektów uczenia się |
||
3) Analiza wybranych sylabusów przedmiotowych |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. monitorowania |
||
Monitorowanie jakości zajęć dydaktycznych |
|||
1) Hospitacje zajęć dydaktycznych |
Dyrektorzy Instytutów |
Semestralne sprawozdania z przebiegu hospitacji |
|
2) Badania ankietowe w zakresie jakości zajęć dydaktycznych |
Dziekan Wydziału Wydziałowy zespół ds. jakości kształcenia Dyrektorzy Instytutów |
Semestralne sprawozdania z ankietowego badania jakości zajęć dydaktycznych |
|
Analiza losów zawodowych absolwentów |
|||
1) Monitorowanie losów zawodowych absolwentów na podstawie wyników badań losów zawodowych absolwentów prowadzonych przez Biuro Karier |
Dziekan Wydziału Dyrektorzy Instytutów |
- |
Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z wyników badań losów zawodowych absolwentów prowadzonych przez Biuro Karier |
2) Monitorowanie losów zawodowych absolwentów na podstawie danych ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów szkół wyższych |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu programów studiów |
|||
1) Współpraca z podmiotami reprezentującymi rynek pracy powołanymi do Wydziałowej Rady Pracodawców |
Dziekan Wydziału Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
2) Konsultowanie programów studiów i sposobów ich realizacji z podmiotami reprezentującymi środowisko pracodawców |
Dyrektorzy Instytutów |
Decyzja Dziekana WS w sprawie konsultowania programów studiów ze środowiskiem pracodawców |
- |
3) Współpraca z jednostkami przyjmującymi studentów na odbycie praktyki zawodowej |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z opiekunami praktyk zawodowych kierunkowych i praktyk zawodowych nauczycielskich |
- |
- |
4) Wzbogacanie realizacji ujętych w programach studiów modułów/przedmiotów wizytami studyjnymi w zakładach pracy |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
5) Udział przedstawicieli rynku pracy w zajęciach warsztatowych, seminariach i konferencjach organizowanych przez studenckie koła naukowe |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z opiekunami studenckich kół naukowych i zarządami kół naukowych |
- |
- |
Podnoszenie stopnia umiędzynarodowienia prowadzonych na Wydziale kierunków studiów |
|||
1) Wprowadzanie do oferty kształcenia kierunków studiów |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
Sprawozdanie ze stopnia umiędzynarodowienia kierunków studiów prowadzonych na Wydziale Nauk Społecznych |
2) Wprowadzanie do programów studiów modułów/przedmiotów kierunkowych realizowanych w języku obcym |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. programów studiów |
- |
|
3) Powierzanie zajęć dydaktycznych profesorom wizytującym |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
|
4) Promocja warsztatów prowadzonych przez wykładowców |
Komitet organizacyjny International Week |
- |
|
5) Podejmowanie innych inicjatyw mających wpływ na stopień umiędzynarodowienia prowadzonych kierunków studiów |
Dziekan Wydziału Dyrektorzy Instytutów |
- |
|
6) Wsparcie wymiany międzynarodowej studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji wydziałowej i instytutowej prowadzonej w ramach programu Erasmus+ |
Instytutowi koordynatorzy programu Erasmus+ |
- |
Sprawozdania instytutowych koordynatorów programu Erasmus+ |
Wsparcie studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym i zawodowym |
|
||
1) Wsparcie studentów poprzez aktywność opiekunów roczników |
Dyrektorzy Instytutów |
Decyzja Dziekana Wydziału w sprawie ustalenia zakresu obowiązków i kompetencji opiekuna roku studiów |
Sprawozdania ze spotkań opiekunów roczników ze studentami |
2) Współpraca i wsparcie aktywności Wydziałowej Rady Samorządu Studentów Wydziału Nauk Społecznych UPH w Siedlcach |
Dziekan Wydziału |
- |
- |
3) Promocja i wsparcie działalności studenckich kół naukowych |
Dziekan Wydziału Dyrektorzy Instytutów we współpracy z opiekunami kół naukowych |
- |
Sprawozdania z działalności kół naukowych w danym roku akademickim Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z działalności naukowej studentów WS w danym roku akademickim |
4) Współpraca z Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami |
Kolegium dziekańskie Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
5) Współpraca z Biurem Karier UPH w Siedlcach, w tym promocja inicjatyw podejmowanych przez Biuro Karier |
Kolegium dziekańskie Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
6) Przyznawanie wyróżnień i nagród studentom i absolwentom Wydziału |
Dziekan Wydziału |
Decyzja Dziekana WS w sprawie określenia regulaminu przyznawania wyróżnień i nagród studentom i absolwentom Wydziału Nauk Społecznych |
|
7) Dążenie do wysokiej jakości obsługi administracyjnej studentów |
Kolegium dziekańskie |
- |
Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z ankietowego badania jakości obsługi administracyjnej w Dziekanacie WS |
Rozwój infrastruktury i zasobów edukacyjnych niezbędnych w osiąganiu przyjętych w programach studiów efektów uczenia się |
|||
1) Doskonalenie bazy dydaktycznej w celu podnoszenia innowacyjności i jakości procesu kształcenia |
Dyrektorzy Instytutów |
Zarządzenie Rektora w sprawie określenia wewnętrznego systemu diagnozowania potrzeb dydaktycznych |
Sprawozdanie wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia z rozwoju infrastruktury dydaktycznej Wydziału |
2) Rozwój zasobów bibliotecznych |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
Zapewnienie publicznego dostępu do informacji o programie studiów, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach |
|||
1) Publikowanie programów studiów (w tym sylabusów) w Biuletynie Informacji Publicznej UPH w Siedlcach |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. programów studiów |
- |
- |
2) Publikowanie programów studiów na stronie internetowej Instytutu odpowiedzialnego za prowadzenie kierunków studiów |
Dyrektorzy Instytutów we współpracy z instytutowymi zespołami ds. programów studiów |
- |
- |
3) Udostępnianie sylabusów modułów/przedmiotów w systemie USOSweb |
Koordynatorzy modułów/przedmiotów |
- |
- |
4) Publikowanie zasad organizacji praktyk zawodowych kierunkowych na stronie internetowej Wydziału |
Kolegium dziekańskie |
- |
- |
5) Publikowanie regulaminów praktyk zawodowych kierunkowych na stronie internetowej Wydziału |
Kolegium dziekańskie |
- |
- |
6) Publikowanie zasad organizacji praktyk zawodowych nauczycielskich na stronie internetowej Instytutu Pedagogiki |
Dyrektor Instytutu Pedagogiki |
- |
- |
7) Publikowanie regulaminów praktyk zawodowych nauczycielskich na stronie internetowej Instytutu Pedagogiki |
Dyrektor Instytutu Pedagogiki |
- |
- |
8) Publikowanie zasad procesu dyplomowania na stronie internetowej Wydziału |
Kolegium Dziekańskie |
- |
- |
9) Publikowanie oferty seminaryjnej na stronie internetowej Instytutu odpowiedzialnego za prowadzenie kierunku studiów |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
10)Udostępnianie zagadnień obowiązujących na egzaminach dyplomowych na stronie internetowej Instytutu odpowiedzialnego za prowadzenie kierunku studiów |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
11)Udostępnianie rozkładów zajęć i terminarzy zjazdów na studiach niestacjonarnych na stronie internetowej Instytutu odpowiedzialnego za prowadzenie kierunku studiów |
Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
12) Udostępnianie rozkładów zajęć i terminarzy zjazdów na studiach podyplomowych na stronach internetowych Instytutów odpowiedzialnych za ich prowadzenie |
Kierownicy studiów podyplomowych |
- |
- |
13) Publikowanie na stronie internetowej Wydziału raportów z funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia, sprawozdań ze studenckich badań ankietowych w zakresie jakości prowadzonych na kierunku zajęć dydaktycznych oraz wyników z badań losów zawodowych absolwentów |
Przewodniczący wydziałowego zespołu ds. jakości kształcenia |
- |
- |
14) Publikowanie na stronach internetowych i profilach społecznościowych Wydziału i Instytutów bieżących informacji na temat realizacji programów studiów |
Kolegium dziekańskie Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
15) Bieżąca weryfikacja uwag i propozycji informacji, zgłaszanych przez zróżnicowane grupy interesariuszy procesu kształcenia, które w ich ocenie powinny być publikowane na stronach internetowych Wydziału bądź Instytutów |
Kolegium dziekańskie Dyrektorzy Instytutów |
- |
- |
WYZWANIA NAUK SPOŁECZNYCH W XXI WIEKU
Konferencja ma na celu aktywizację i integrację studenckiej społeczności naukowej z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach z innymi ośrodkami naukowymi w Polsce. Ideą Konferencji jest wymiana doświadczeń, próba wskazania nowych obszarów badawczych oraz dyskusja nad aktualnymi problemami rozwoju teorii i praktyki w ramach wskazanych obszarów tematycznych. Konferencja stwarza przestrzeń do wypracowania wniosków w zakresie współczesnych wyzwań i zagrożeń występujących w naukach społecznych.
Kalendarium:
Obszary tematyczne:
Komitet organizacyjny:
Komitet Naukowy:
Udział w Konferencji jest bezpłatny. Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej (wystąpienia online preferowane są dla gości spoza UPH w Siedlcach). Formą wystąpienia na konferencji może być prezentacja multimedialna. Czas wystąpienia do 15 minut.
Raport z funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia 2022/2023
Raport z funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia 2021/2022
Raport z funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia 2020/2021
Raport z funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia 2019/2020
Drodzy Studenci! Przed Wami szansa pozyskania certyfikatu potwierdzającego ukończenie kursu z zakresu dostępności i projektowania uniwersalnego.
Kwalifikacji tych wymagać będą Państwa przyszli pracodawcy.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy rozpoczynamy ostatni nabór do projektu „Doświadcz tego sam”.
Zapraszamy do uczestnictwa w bezpłatnym kursie Studentów obecnego I roku studiów II stopnia (magisterskich) następujących kierunków:
bezpieczeństwo wewnętrzne, kryminologia.
Wszelkie informacje oraz dokumenty rekrutacyjne uzyskacie Państwo w Biurze Projektu „Doświadcz tego sam”, Wydział Nauk Społecznych, ul. Żytnia 39, pok. 1.49 w następujących terminach:
Poniedziałek 11:30-14:00
Wtorek 15:30-17:30
Środa 11:30-14:00
Czwartek 15:30-17:30
Zapraszamy do kontaktu: z Kierownikiem projektu- dr Ewą Jówko pod nr 609 101 275 lub koordynatorem administracyjnym – Elżbietą Krzymowską pod nr tel. 604 301 428. P